wtorek, 5 kwietnia 2011

Problemy szkolne dzieci z ADHD


ADHD jest to zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi. Wyróżnia się trzy podtypy ADHD. Podtyp z dominującym brakiem koncentracji uwagi, z przewagą nadpobudliwości psychoruchowej i podtyp mieszany, gdy obecne są zarówno brak koncentracji uwagi, jak i nadpobudliwość psychoruchowa.
Problem z brakiem koncentracji uwagi:
  • dziecko takie często nie przywiązuje uwagi do szczegółów,
  • ma trudności ze skupieniem uwagi przy rozwiązywaniu zadań lub w trakcie gier i zabaw,
  • często sprawia wrażenie , że nie słucha tego, co się do niego mówi,
  • często nie kończy zadań, nie finalizuje poleceń,
  • ma trudności z organizacją zadań i zabaw,
  • niechętnie angażuje się w działania, które wymagają długotrwałego wysiłku umysłowego,
  • gubi rzeczy niezbędne do wykonania zadań lub do zabawy,
  • łatwo rozprasza się pod wpływem bodźców zewnętrznych,
  • często zapomina o codziennych zajęciach.
Problemy z nadaktywnościa lub impulsywnością:
  • często wymachuje kończynami i wierci się w ławce,
  • bez zezwolenia opuszcza ławkę w trakcie lekcji,
  • często biega lub skacze w sytuacjach, gdy takie zachowanie jest niestosowne,
  • ma trudności z zachowaniem ciszy,
  • mówi za dużo,
  • często ma trudności z doczekaniem na swoją kolej,
  • stale jest „w ruchu”,
  • często przerywa lub przeszkadza innym.
U wielu dzieci z ADHD występują również objawy innych problemów lub zaburzeń, takie jak zachowania opozycyjne, niepokój, depresją, dysleksja. Aby można było mówić o ADHD symptomy te muszą być obecne przed ukończeniem przez dziecko siedmiu lat i muszą spowodować upośledzenie społeczne lub szkolne przynajmniej w dwóch środowiskach (np. w domu i w szkole).

Przygotowując się do pracy z dzieckiem z ADHD należy pamiętać o tym, jak bardzo są one różne. Dlatego nie ma jednego „złotego środka” do zastosowania w klasie. Są jednak pewne czynniki podnoszące skuteczność klasy szkolnej jako właściwego środowiska dla dzieci z ADHD. Należą do nich struktura (przejrzyste reguły, wskazówki i oczekiwania), konkret (powtarzanie poleceń, wizualne wskazówki), motywacja(częste dodatnie wzmocnienia), interesujące lekcje.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz