ADHD
Aby wyjaśnić, czym jest ADHD posłużę się definicją z książki Lindy J. Pfiffner Wszystko o ADHD: ,,ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi, jest określeniem diagnostycznym opisującym zróżnicowaną grupę dzieci przejawiających problemy związane z brakiem koncentracji uwagi lub skłonnością do rozpraszania uwagi, które często idą w parze z impulsywnością i nadaktywnością". Dalej czytamy, że Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne traktują ADHD jako poważny problem dotyczący rocznie wielu tysięcy uczniów.
Dla ADHD charakterystyczne jest występowanie trzech grup objawów nadruchliwości, impulsywności, oraz zaburzeń uwagi. Zwykle objawy są wyraźnie widoczne już między 5 a 7 rokiem życia, ale bywa, że rodzice zwracają na nie uwage dopiero, gdy dziecko rozpocznie naukę w szkole.
Pamiętaj: ADHD nie jest zaraźliwy, ani też nie jest zależny od woli dziecka. Nikt nie jest winny spowodowania ADHD. Jest to neurologiczna przypadłość, która wymaga szczególnego traktowania ze strony nauczycieli i rodziców. Nie jest znana żadna terapia, która pozwoliłaby wyleczyć ADHD, ale nauczyciel może stosować strategie, które spróbujemy opisać w następnych postach, aby pomóc dzieciom, których problem ten dotyczy, w osiąganiu sukcesów w szkole.
ADHD w trakcie życia osoby
Przedszkole.
Pierwszą oznaką ADHD jest zazwyczaj wysoka aktywność, z którą wiąże się potrzeba nieustannego nadzoru w okresie przedszkolnym. Takie dzieci są nieustannie w ruchu, często wpadają w tarapaty, a niepowodzenia są u nich przyczyna wielu frustracji. Zabezpieczenie domu przed skutkami ich aktywności jest w zasadzie niezbędne i stosowane znacznie częściej niż w przypadku dziecka w tym samym wieku.Szkoła podstawowa.
Niekiedy, zwłaszcza w łagodniejszych przypadkach i przy braku nadaktywności, ADHD nie zostaje rozpoznany przed osiągnięciem wieku szkolnego. Dopiero w obliczu konieczności dostosowania się do szkolnych obyczajów i reguł nierozpoznana przypadłość wychodzi na jaw. W tym okresie ADHD występuje w swojej prototypowej formie. Zadania domowe są często niedokończone, oceny semestralne zazwyczaj niezadowalające, a odrzucanie przez rówieśników bywa normą. Dziecko przejawia trudności ze spełnieniem podstawowych wymagań szkolnych np. dostosowaniem się do reguł panujących w klasie.


Brak komentarzy:
Prześlij komentarz